Jiu-jitsu jak zacząć?

Ju itsu to jedna ze wschodnik dyscyplin sztuk walki. Czy jest to sport dla mnie? Czy warto jest uprawiać jiu – jitsu? Ju- jitsu jak zacząć?

Ju jitsu to sport walki dość wymagający – dzięki temu uważany jest za dyscyplinę wszechstronnie rozwijającą. Jest częstym wyborem rodziców, którzy chętnie zapisują dzici na treningi od najmłodszych lat. Z powodzeniem możesz jednak zdecydowac się na swój pierwszy trening dużo później. Brazylijskie jiu jitsu jak zacząć od zera?

Czym jest ju jitsu?

Ju jitsu jest sztuką walki wywodząca się z tradycji japońskiej. Co do zasady jest to metoda walki wręcz, niemniej jednak niektóre odmiany jiu-jitsu dopuszczają użycie podczas pojedynku niewielkiego oręża. Ju jitsu nie jest jednak agresywnym, brutalnym lecz defensywnym sposobem walki. W pojedynku wykorzystuje się bowiem umiejętność odnajdywania i oddziaływania na czułe punkty przeciwnika, zręczność, odpowiednią technikę, analizę i umiejętności przewidywania.

Zasady ju jitsu

Walka ju jitsu opiera się na kilku naczelnych zasadach. Pierwszą jest „ustępliwość pokonuje siłę”. Tuż za nią wymienić należy: „ustąp, aby zwyciężyć”. Zastosowanie już mało zaawansowanych technik, jak shrimping (poprawa pozycji walki podczas pojedynku w parterze), bridge (uniemożliwienie unieruchomienia w pozycji na plecach) czy guard (umożliwienie kontrolowania ruchów przeciwnika, który obalony został na plecy), pozwala na realizację kolejnej zasady – „minimum wysiłku, maksimum skuteczności”.

Rodzaje ju jitsu

Podobnie jak inne sztuki walki, również jiu jitsu wyewoluowało w wiele odmian tego sportu. Możemy zatem zapisać się na:

  • klasyczne ju-jitsu,
  • brazylijskie jiu-jitsu,
  • shinyo shindsn-ryu yawara,
  • shizoku-ryu jiu-jits,
  • combat,
  • francombat,
  • jiu-go,
  • jukado czy
  • kempo tai jutsu.

Różnią się one przede wszystkim intensywnością i dynamiką walki, możliwością stosowania chwytów z innych rodzajów sztuk walki, jak judo czy karate.

Dla kogo ju jitsu?

Ju jitsu – tak w odmianie klasycznej, jak i brazylijskiej (łączącej klasyczne techniki ju jitsu, judo i karate) – jest sportem walki na macie niemal dla każdego. Dla zaawansowanych adeptów jest to wyczerpujący i intensywny trening, wymagający wyrobionej kondycji fizycznej i siły. Początkujący zawodnik z pewnością nie poradzi sobie w walce z silnymi, doświadczonymi przeciwnikami. Systematyczne jednak treningi jiu- jitsu sprawią, że poprawisz swoją kondycję, będziesz miał szansę z białego pasa przejść na poziom czarnego pasa.

Przygotowanie do treningu ju jitsu

Jeśli nie masz żadnego doświadczenia w trenowaniu jakiegokolwiek sportu, warto jest zadbać o swoją kondycję. Jak można się przyszykować do ju jutsu? Jak zacząć? W zupełności wystarczy zadbać o swoją sprawność i kondycję. Przydatne będą tutaj bieganie, jazda na rowerze czy pływanie. Warto również zapoznać się z rodzajami ju jitsu. Możemy bowiem zdecydować się na treningi jiu-jitsu od gi (wersję wolną) przez no- gi do bjj (najbardziej dynamiczny rodzaj ju jitsu).

Pierwszy trening ju jitsu

Jiu- jitsu – jak zaczać swoją przygodę ze sportami walki? Najlepszym pomysłem jest skontaktować się – zadzwonić na telefon kontaktowy lub podejść – do najbliższej lub wybranej szkoły lub academy. Tam uzyskasz niezbędne iformacje na początku swojej drogi – od obsługi lub bezpośrednio od trenera – co zabrać na pierwszą lekcję. Z pewnością nie będziesz potrzebował profesjonalnej odzieży.

Jak wygląda trening ju jitsu?

Wstępem do treningu właściwego zawsze jest rozgrzewka – sposób jej prowadzenia w dużej mierze zależny jest od danego klubu i trenera prowadzącego zajęcia. Następnie cała grupa dopracowuje techniki indywidualne. Kolejną częścią treningu są pojedynki z partnerami na macie. To wówczas wypracowywane są techniki i reakcje niezbędne podczas prawdziwych walk

Pierwszy trening – kimono, ochraniacz? Jak zacząć trenować?

Zazwyczaj nowy zawodnik może przyjść w dresach, spodenkach do mma szortach, leginsach, zabrać powinien klapki i butelkę wody. Pamiętaj o ściągnięciu biżuterii – pozostawiony na palcu pierścionek może bowiem wyrządzić sporo szkód tobie lub twojemu partnerowi treningowemu. Strój do pierwszych zajęć powinien zatem być klasycznym strojem sportowym. Nie ma potrzeby kupowania wszystkiego od razu czy inwestowania na wstepie w strój specjalistyczny, W miarę czasu, gdy będziesz doskonalić swój warsztat, możesz zakupić szereg akcesoriów i przyborów treningowych, jak spodenki vale tudo, ochraniacze krocza.

Zalety trenowania ju jitsu

Uprawianie jakiegokolwiek sportu niesie za sobą szereg korzyści dla naszego zdrowia fizycznej i psychicznego. Niemniej jednak specyficzna dyscyplina, jaką jest niewątpliwie ju jitsu – rodzaj wschodnich sztuk walki – to nie tylko sport. To również cała filozofia i styl życia.

Jiu-jitsu to sport kontaktowy, angażujący do pracy całe ciało. Wymaga umiejętności stosowania szeregu technik – jak dźwignie, rzuty czy duszenia – do obalenia przeciwnika z użyciem jego własnej siły i energii. A to z kolei jest niezwykle angażujące dla mózgu i całego ukladu nerwowego. Ćwiczenie sztuk walki wręcz aktywizuje szereg układów w naszym ciele, które muszą odpowiednio ze sobą współpracować, by wykonać dany ruch. Z kolei, aby skutecznie powalić przeciwnika, niezbędnym jest wykazanie się inteligencją, umiejętnoścoą szybkiego reagowania, podejmowania decyzji, przewidywania scenariuszy. Jednocześnie jiu jitsu – przez zapewnienie organizmowi wysiłku tak fizycznego, jak i mentalnego, wpływa pozytywnie na nasze hormony, a tym samym samopoczucie i podejście do życia.

Samoobrona dlaczego warto zacząć treningi ju jitsu?

Możliwości, jakie dają regularne treningi ju jitsu, to nie tylko samorozwój. Umiejętność stosowania technik sztuk walki jest niezwykle ważna w dzisiejszych czasach, w których zagrożenie może pojawić się w każdej chwili, a dowolnym miejscu. Dzięki trenowaniu jiu jitsu zuskujesz zdolność odparcia ataku przeciwnika, przeciwdziałania jego agresji, samoobrony oraz obrony swoich najbliższych.

Jiu-jitsu jak zacząć? Najlepiej jak najszybciej! Niezależnie od wybranego rodzaju tej sztuki walki, trening przyniesie ci szereg korzyści zdrowotnych i mentalnych. Nie czekaj i sprawdź się na pierwszym treningu! Być może złapiesz bakcyla i zostaniesz mistrzem świata?


Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *